fredag 18. februar 2011

Valentines hjerter med sjokolade

Min store favoritt er gjærbakst. Valentinesdagen var en flott anledning til å lage litt god gjærbakst. Blitt inspirert litt av en oppskrift jeg leste i et ukeblad. Jeg satte en god søt gjærbakst. Når den var klar for å bakes ut kjevlet jeg den ca.1/2 cm tykk, så tok jeg fram mine pepperkakeformer (hjerter) og kuttet ut hjerter i deigen. La ene hjertet på bakepapir og la et godt lag med melkesjokolade oppå. Kuttet så et hjerte til og la det over sjokoladen igjen. Så er det bare å få deigen til å feste seg sammen. Dersom deigen ikke er fuktig nok kan du pensle med litt vann.

Etterheving av boller er det viktigste for å få en ekstra god gjærbakst, så hev godt! Jeg bruker å sette en kasserolle med vann på svak varme og sette bollene over og la de få stå å etterheve seg en god stund.

1 kommentar: